I livet, i kontroll

IMG_0945

Jag har hört det sägas att det är bättre att ta chansen och se möjligheterna än att spela säkert med påföljden att ångra sig för resten av sitt liv…

Jag kan se sanningen i påståendet. Det finns många andra uttryck som styrker den
”Ge dig själv en chans”, ”låt inte tåget gå utan dig” och så vidare.
Det finns dock uttryck som hävdar motsatsen såsom ”Du vet vad du har men inte vad du får”
Vad vill jag få ut av mitt liv? Av min tid? Av här och nu?
Alla är vi olika i vad vi önskar i våra liv. Vissa gemensamma nämnare finns dock som kärlek, hälsa och lycka. Där är nog de flesta ense i sin önskan, men i övrigt?

De värderingar och de referensramar vi fått under vår levnadstid hittills (notera hittills) är utan tvekan av stor betydelse när det gäller kontrollen över vårt liv och vilka möjligheter vi ser (vågar se?) Men vad skulle hända om dessa referenser och värderingar skulle försvinna? Om jag exempelvis skulle vakna med minnesförlust och fick börja leva utifrån ruta ett?
Inte utan att ett ”wow!” undslipper mig. Plötsligt ser jag möjligheter som jag inte placerat mig i tidigare… Jag frågar mig själv vem det är som begränsar. Visst har samhället, vår miljö, begränsningar, regler, kompetenskrav, men dessa utgör bara en bråkdel av det som begränsar just mig. Jag kan torrt konstatera att den största bromsen, kritikern, finns inom mig själv.

Eleanor Roosevelt lär ha sagt ”Gör en sak som skrämmer dig varje dag”
Hur det tolkas avgör var och en men för mig innebär det att mentalt ta ett steg närmare ett mål som jag tror mig vara onåbart. Att testa mig i att se vad som händer, vad är det värsta som kan hända?
Detta år har jag levt som jag lär och det värsta som har hänt hittills är att jag ångrar att jag inte började tidigare…

” If what you are following is the path of you dreams, commit yoursef to it. Don’t leave the backdoor open with excuses:
This isn’t quite what I wanted
This sentence- heard so often- contains the seed of defeat”

Paulo Coelho

Kommentera

