I livet, i cirkeln

IMG_0871-0

Året började med ett uppbrott…

Ett uppbrott ur år av levnad i en situation som glidit ur greppet av känslomässig kontroll för att sakteliga övergå i en pliktmässig utomkontroll. Undermedvetet fanns insikten men var barmhärtigt undertryckt av allt som i övrigt kompenserade.
Vändpunkten kom under julen, en tid på året som för övrigt överrepresenterar händelser som denna.

Plötsligt sitter vi mitt emot varandra. Den ena parten med misstro i sina ögon, den andra parten med ett överrumplat uttryck.
Hjärnans kraft över kropp och sinne skall inte underskattas. Det som där och då hände var just det. Hjärnan hade fått nog av undertryckelse och likt en tryckkokare pyst ut det som var primärt för att kunna fortsätta… Smärtsamt och nattsvart där och då, men långsiktigt en möjlighet, chans, till att äntligen skriva ett nytt kapitel, för båda parter.

Befintligt idag kan inte beskrivas som annat än en ständig upptäcktsresa i det inre, i tankar och inte minst känslor. Jag har efter uppbrottet fått erfara en kort och himlastormande förälskelse som givit mig tron tillbaka när det kommer till känslor… Var övertygad om att jag efter all tid fram tills året blivit immun mot andras påverkan på mig, mitt jag, avstängt. Året har inneburit sorg, glädje, återfinnande, nattsvart mörker men även himelska höjder… Många upplevelser och känslor på relativt kort tid. Ibland så starkt att det övermannar men aldrig så att det överskuggar kraften i beslutet som givit upphov till ett år som hittills bjudit på mer än jag någonsin kunnat tro eller hoppas på.

Ett år som givit mig känseln tillbaka, närvaron och möjligheten till att forma och omforma.

”Today is the first day of the rest of your life”

Unknown

2 reaktioner på ”I livet, i cirkeln

  1. Riktigt bra skrivet, alla 5 som jag läst! Du har en skrivande ådra som heter duga💕. Många kramar och hoppas på mer tankar att läsa🌺

    Gilla

Kommentera

